Zadbaj o stopy na lato

Nie wszyscy czekają z utęsknieniem za noszeniem sandałów i klapek. Osoby, które borykają się z suchą skórą i popękanymi piętami, niechętnie eksponują swoje stopy. Z wiekiem skóra stóp robi się odwodniona i twarda. Pogorszony stan skóry nie jest tylko skutkiem zaniedbań, ale może być także spowodowany problemami zdrowotnymi. Zobacz jakie są przyczyny rogowacenia naskórka i pękania pięt i dowiedz się, jak radzić sobie z tym problemem.

Przyczyny pękania pięt

Głównym czynnikiem pękania pięt jest odwodnienie i zachwianie hydroregulacji skórnej. Efektem jest wytworzenie zrogowaciałej warstwy naskórka, która traci możliwość odpowiedniej regeneracji. Takiemu stanowi sprzyja źle dobrane obuwie, które zamiast chronić stopy, powoduje otarcia oraz odciski. W miejscach uszkodzenia skóry pojawiają się wówczas białe lub żółtawe zgrubienia, które pełnią funkcję ochronną. Na pękanie pięt najbardziej narażone są osoby otyłe, ze względu na zwiększony nacisk na stopy, a także osoby chorujące na cukrzycę. W tym drugim przypadku wszelkie urazy stóp mogą przybrać formę owrzodzenia tzw. stopy cukrzycowej. Przyczyną złego stanu skóry stóp może być również niedoczynność tarczycy lub choroby skóry, takie jak egzema, atopowe zapalenie skóry czy łuszczyca, a także niedobory witaminy A i mikroelementów (np. żelaza). Zła pielęgnacja skóry, używanie wysuszającego mydła również pogorszy stan skóry stóp.

Jak dbać o skórę stóp

Osoby z predyspozycją do pękania pięt powinny szczególnie dbać o skórę i zapewnić odpowiednią pielęgnację problemowym obszarom. Zaniedbanie może prowadzić do pogorszenia problemu i bolesnego głębokiego pękania skóry, a nawet krwawienia. W skrajnych przypadkach problem pękających pięt wymaga leczenia antybiotykami. Aby zapobiec rogowaceniu i pękaniu skóry stóp należy:

• Zadbać o dobre nawodnienie całego organizmu i wypijać dużo wody ok 2-3 litry dziennie.
  • Nosić wygodne obuwie
  • Usuwać mechanicznie zrogowaciały naskórek
  • Używać specjalne środki z substancjami keratolitycznymi
  • Stosować kosmetyki z mocznikiem, lanoliną, witaminą A oraz witaminą F
  • Stosować kosmetyki, które zawierają olejek drzewa herbacianego, które mają działanie antyseptyczne i przeciwdziałają zakażeniom bakteryjnym.