Work-life balance w zawodach medycznych – 10 zasad

Work-life balance w zawodach medycznych – 10 zasad

Czym jest work-life balance? To równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, z angielskiego: balans między życiem i pracą. Czy lekarze i pracownicy innych zawodów medycznych mogą osiągnąć work-life balance? Przedstawiamy 10 wskazówek, jak to zrobić.

Sformułowanie work-life balance pojawiło się w latach 80 ubiegłego wieku w Wielkiej Brytanii. Był to okres dynamicznego rozwoju wielkich korporacji. Tym samym rozkwit korporacyjnego stylu zarządzania i stylu życia. Długie godziny w pracy, duży nacisk na wyniki spowodowały, że pracownicy korporacji zaczęli skarżyć się na presję. Jednocześnie pomimo wiecznego podkręcania tempa, wyniki nie wzrastały tak spektakularnie, jak tego oczekiwano. Zmęczeni ludzie nie pracowali już tak efektywnie.

Idea work-life balance opiera się nie tylko na dzieleniu czasu między życie prywatne a zawodowe, ale także na wzajemnym przenikaniu się tych sfer. Osoba, która ma udane życie prywatne jest efektywniejszym pracownikiem, a pracownik, który ma satysfakcję z pracy jest bardziej zadowolony również w sferze prywatnej. Wyznacznikiem work-life balance nie jest czas pracy, ilość pasji czy przyjaciół, a jedynie nasze samopoczucie. W przypadku lekarzy i innych zawodów medycznym jest szczególnie trudno o zachowanie work-life balance.

10 zasad work-life balance w branży medycznej:

  1. Dopasuj grafik zajęć do swoich potrzeb

Specyfika zawodu pozwala ustalać sobie grafik na różne sposoby. Ta elastyczność może być korzystna, bo pozwala załatwić wiele spraw przed, po lub w czasie „okienka” w pracy. Pracownicy, którzy codziennie pracują d 9 do 17 nie mają tego przywileju. Brak poczucia, że na nic nie mamy czasu i nie możemy załatwić spraw jest czynnikiem, który znacznie wpływa na poprawę satysfakcji z życia.

2. Dbaj także o swoje zdrowie

    Szewc bez butów chodzi – to znane przysłowie. O zdrowie należy dbać troskliwie i systematycznie, bez tego niemożliwe jest osiągnięcie satysfakcji w pracy i poza nią.

    3. Nie przynoś pracy do domu

      Przynoszenie pracy do domu, zarówno w sensie przenośnym jak i dosłownym jest szkodliwe. Po pracy jest czas na odpoczynek, regenerację, nabranie sił, a raca w domu jest o wiele mniej efektywna.

      4. Znajdź sposoby na regenerację po trudnych momentach w pracy

        Każdy ma swój sposób na odreagowanie trudniejszych momentów, u jednym sprawdza się sort, u innych wyciszające robótki ręczne, a jeszcze inni lubią gotować lub chodzić z psem na spacery. Warto szukać takich sposobów na poradzenie sobie z trydnościami i pilęgenować zwyczaj stosowania ich w razie potrzeby.

        5. Pamiętaj o aktywności fizycznej

          Każdy z nas powinien być aktywny fizycznie. Choćby w minimalnych stopniu. Wystarczy pół godziny intensywnego marszy dziennie, by znacznie poprawić zdrowie i samopoczucie.

          6. Podczas pracy jedz zdrowe posiłki i przekąski

            Gdy organizm jest zmęczony, potrzebuje wysokiej jakości paliwa. Śmieciowe jedzenie, duża ilość kofeiny i cukru pobudzają na chwilę, by potem szkodzić

            7. Korzystaj z przerw w pracy

              Nawet krótka przerwa w pracy powinna zostać wykorzystana na coś regenerującego, posiłek, spacer, rozprostowanie nóg

              8. Planuj urlopy z wyprzedzeniem

                Urlop powinien się wiązać ze zmianą otoczenia i codziennej rutyny. Dlatego warto zaplanować go wcześniej, tak, aby nic nam nie przeszkodziło. Dodatkowo, samo planowanie urlopu to wielka przyjemność.

                9. Nie wykorzystuj urlopu na nadgonienie zaległości tyko na wypoczynek

                  W żądnym wypadku nie wolno nadganiać zaległości z pracy w trakcie urlopu, mózg nie zdąży się przestawić na tryb wypoczynku i będzie cały czas w gotowości, generując zmęczenie.

                  10. Rozmawiaj z ludźmi w pracy

                    Kontakty społeczne w pracy, rozmowa, żarty obniżają poziom kortyzolu i wspomagają relaks obniżając napięcie.