Masz tę przypadłość? Pamiętaj o dobrych butach!

Ból stóp może dotkliwie uprzykrzać nam życie. Kiedy po całym dniu pracy odczuwamy dyskomfort podczas chodzenia, jedyne o czym marzymy to ciepła kąpiel i masaż stóp. A co, jeśli mimo przedsięwziętych kroków ból nie ustaje? Być może problem jest bardziej złożony i należy udać się po poradę do ortopedy. Diagnozą może okazać się koślawienie palucha, choroba zwana haluksem.

Lepiej zapobiegać niż leczyć. Wygodne buty to podstawa.

Coraz częściej osoby po czterdziestym roku życia borykają się z różnymi dolegliwościami dotyczącymi stóp. Główną przyczyną jest stosowanie niewygodnego i niefunkcjonalnego obuwia. Najbardziej narażone na bóle stopy są osoby ze skłonnością do rozwoju zwyrodnień, co często jest uwarunkowane genetycznie i wynika z budowy stopy. Występowanie haluksów obserwuje się głównie u kobiet, ponieważ kobiece stopy są bardziej delikatne a torebki stawowe i więzadła mają mniejszą wytrzymałość. Jeśli wiesz, że twoja babcia czy mama borykała się z problemem koślawego palucha, pamiętaj przede wszystkich o wygodnych butach, które mają szeroki przód, miękką cholewkę, a ich obcas nie przekracza 4 cm. W podstawowej profilaktyce haluksów bardzo ważny jest zdrowy tryb życia, utrzymywanie właściwej wagi oraz gimnastyka stóp. O wiele łatwiej jest przeciwdziałać rozwojowi tej choroby niż cofnąć już powstałe zwyrodnienie. W przypadku zaawansowanych zmian jedynym ratunkiem jest chirurgiczna korekta koślawości.

Jeżeli problem jest już widoczny gołym okiem, to znaczy kość śródstopia odchyla się w kierunku przyśrodkowym i kość zaczyna wystawać, może to w niedługim czasie doprowadzić do bolesnego stanu zapalnego w obrębie stawu. Na rynku medycznym dostępna jest szeroka oferta ortez korekcyjnych, które hamują bądź opóźniają postępowanie choroby. Wybór odpowiedniej należy zostawić specjaliście, gdyż w każdym przypadku wymagane jest indywidualne podejście. Ortopeda zaleci również odpowiednią rehabilitację problemowego obszaru. W przypadku zaawansowanej choroby stosuje się zabiegi fizjoterapeutyczne z użyciem pola magnetycznego, laseroterapię oraz krioterapię. Przy początkowych zmianach przodostopia zalecane jest stosowanie wkładek ortopedycznych, które korygują płaskostopie poprzeczne, gdyż jest to jeden z objawów towarzyszący koślawieniu palucha. W aptekach dostępne są również żelowe plastry, które stosuje się bezpośrednio na zniekształcenie. Jeżeli pojawią się pierwsze symptomy choroby nie należy bagatelizować problemu.