ZAMÓWIENIA ZŁOŻONE DO 20/12/2019 DO 21:00 DOTRĄ DO WAS JESZCZE PRZED ŚWIETAMI!
DARMOWA DOSTAWA DO PACZKOMATU OD 200 ZŁ

Jak zostać lubianym, polecanym lekarzem w 5 krokach

Jak zostać lubianym, polecanym lekarzem w 5 krokach

Choć ochrona zdrowia jest branżą inną niż wszystkie, obowiązują w niej podobne, jak w każdym innym biznesie zasady. Lekarz lubiany i polecany będzie miał więcej pacjentów, z pewnością również lepszy wyniki w pracy i wysoki współczynnik rekomendacji. Podpowiadamy, jak zostać lekarzem, którego pacjenci lubią i polecają.

Nie ulega wątpliwości, że na pierwszym miejscu w ocenie lekarza a także innych pracowników ochrony zdrowia jest skuteczność leczenia, wiedza i doświadczenie. Jednak coraz więcej mówi się także o wadze relacji z pacjentem. Bycie lubianym specjalistą może nie tylko spowodować zwiększenie ilości pacjentów, ale także wyższą skuteczność leczenia. Pacjenci chętniej realizują zalecenia lekarza, którego lubią i któremu ufają. A jeśli mają takiego specjalistę, z pewnością odwdzięczą się rekomendacją, pozytywną opinią w Internecie lub podawaniem kontaktu znajomym i rodzinie. Oto kilka wskazówek, jak nawiązać relację z pacjentem, zdobyć jego zaufanie i sympatię.

1. Pierwszy kontakt - zwrot w stronę pacjenta

Choć trudno w to uwierzyć, naprawdę niewielki odsetek lekarzy rozpoczyna kontakt z pacjentem od przedstawienia się i podania ręki. Przez brak tego typu kurtuazji, pacjenci czuja się często uprzedmiotowieni. A przecież mają prawo wiedzieć, kto będzie ich za chwilę badał. W końcu badanie lekarskie to nierzadko przełamanie bartery wstydu i kontakt fizyczny z obca osobą. Krótkie zdanie „Dzień dobry, nazywam się X i wykonam u pana/pani badanie Y, które będzie polegało na (…)” pomaga przełamać lody i wzbudzić zaufanie.

2. Pierwszy kontakt – wizerunek

    Dbanie o wizerunek i wygląd zewnętrzny nie jest oznaką próżności, czy braku profesjonalizmu. Wręcz przeciwnie – lekarz, który jest ubrany np. w profesjonalną odzież medyczną wzbudza większe zaufanie niż ktoś, kto zarzuci stary fartuch na codzienne ubranie. Lekarski „ubiór roboczy” zmienia dziś spojrzenie na wizerunek lekarza. Ktoś, kto ma na sobie dobrze skrojoną, kolorową bluzę medyczną, która nawiązuje do jego specjalizacji jest odbierany jako specjalista z pasją i zaangażowaniem. A do takiego lekarza każdy chce chodzić.

    3. Zadawanie pytań

    Rozmowa jest kluczem do budowy relacji międzyludzkich. Zadawanie pytań pozwala nierzadko dojść do realnych przyczyn dolegliwości lub poznać okoliczności medyczne pomocne w zrozumieniu choroby. Dlatego lekarz powinien zadawać wiele pytań, ma do tego prawo. Pacjent czuje, że okazywane jest mu zainteresowanie i odbiera lekarza jako dociekliwego.

    4. Przyzwolenie na zadawanie pytań

    Poprzednia zasada działa również w drugą stronę. Jedno zdanie „Czy ma pan/pani jakieś pytania, czy ma pan/pani jakieś wątpliwości” daje poczucie komfortu i wrażenie, że samopoczucie pacjenta jest istotne. Nie każdy jest w stanie zrozumieć od razu, co mówi lekarz przy użyciu fachowego słownictwa, nie wszystkie zalecenia są zrozumiałe. Ponadto pacjenci nierzadko borykają się z lękami dotyczącymi swojej choroby.

    5. Zrozumiały język

    Żargon medyczny wchodzi w krew, ale warto próbować unikać go w rozmowie z pacjentem. W końcu dla specjalisty wytłumaczenie zjawisk medycznych „własnymi słowami” nie jest trudne. Umiejętność opisania choroby i zaleceń w sposób zrozumiały jest niezwykle ważna dla poczucia komfortu pacjenta. Jeśli rozumie, co się z nim dzieje, może lepiej stosować się do zaleceń, a także samodzielnie wyciągnąć wnioski dotyczące postępowania z dolegliwościami na co dzień.