DARMOWA DOSTAWA OD 200 ZŁ

Dlaczego warto jeść jajka - aminokwasy i 13 witamin oraz minerałów

Dlaczego warto jeść jajka - aminokwasy i 13 witamin oraz minerałów

Jajko jest wyjątkowo wartościowym pokarmem. Ponieważ jest zaczątkiem nowego życia, zawiera ogromną większość składników odżywczych niezbędnych dla ludzkiego zdrowia.

Jajko zawiera 13 witamin i minerałów. Białko jaja jest wzorcowe, co oznacza, że zawiera pełen zestaw aminokwasów optymalnych dla ludzkiego organizmu. Białko jajka jest wzorcowe dla dorosłych, a dla niemowląt wzorcowym białkiem jest białko mleka matki.

Jajko składniki odżywcze

Co czyni jajka tak bardzo wartościowym pożywieniem? Zestaw witamin A, E, D, K oraz B2, B9, choliny i B12 oraz składników mineralnych: fosfor, potas, sód, wapń, żelazo, magnez, miedź, cynk, selen. A do tego beta-karoten i cholina. Kwasy omega-3 i omega-6.

Czy jaja są zdrowe?

Oznacza to, że regularne spożywanie jajek ma wpływ na bardzo wiele aspektów naszego zdrowia. Przede wszystkim na odporność, wzrok, funkcjonowanie układu nerwowego, ale także na włosy, skórę i paznokcie oraz układ kostny. Do tego białko jest budulcem dla mięśni. Dlatego szczególnie istotne jest uwzględnienie jajek w diecie dzieci i młodzieży, ale także kobiet w ciąży. Spożywanie choliny przez kobiety w ciąży zapobiega wadom cewy nerwowej u płodu. Jajko kurze jest jednym z najlepszych dostępnych źródeł witaminy B4, którą nazywamy choliną. Jedno jajko zapewnia około jedną czwartą dziennego zapotrzebowania kobiety ciężarnej na cholinę.

Układ nerwowy, mózg, ale także układ krwionośny – one korzystają z regularnego spożywania jaj. Mit o tym, że jajka podwyższają poziom cholesterolu został dawno obalony. Jaja mają bardzo korzystny skład tłuszczowy, zawierają kwasy omega-3 i omega-6, które są niezbędne dla prawidłowej pracy mózgu. Biorą udział w normalizacji ciśnienia tętniczego. Prawidłowy poziom kwasów omega 3 i 6 oraz ich dobre wzajemne proporcje zapobiegają chorobom niedokrwiennym serca.

Jak jeść jajka

Jak spożywać jajka? Jajka są pokarmem dietetycznym. Przy niewielkiej zawartości kalorii są bardzo odżywcze, a wysoka zawartość białka daje uczucie sytości na dłużej. Lżej strawne są jajka ugotowane na miękko. Zdrowsze są oczywiście jajka gotowane i na parze, ale smażenie na niewielkiej ilości wysokiej jakości tłuszczu też jest zgodne z zasadami zdrowego żywienia. Ograniczyć należy jedynie towarzystwo boczku, skwarek czy smalcu.

Ile jajek można jeść? Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zapewnia, że 10 jajek w tygodniu jest porcją, która nie zaszkodzi zdrowej osobie. Jeśli pozbawimy jajka żółtek ta ilość może być jeszcze większa. Pamiętać jednak należy, że nie chodzi tylko o jaja spożywane jako osobny posiłek, ale także te, które znajdują się w wypiekach, kluskach, makaronach czy sosach (do wielu sosów dodaje się żółtko).